در حال خواندن
ساحران حماسه‌ ساز | مروری بر سه‌گانه ویچر

ساحران حماسه‌ ساز | مروری بر سه‌گانه ویچر

با «ویچر» بزرگ‌ترین مجموعه بازی کشور لهستان بیشتر آشنا شوید

هر تمدن و کشوری برای خود نیاز به یک قهرمان و اسطوره دارد.اسطوره‌ای که با افتخار از آن در همه جا یاد کند،اسطوره‌ای که شایسته فرهنگ و هنر آن تمدن باشد.ما ایرانیان هم از این دست اسطوره‌ها بسیار داریم برای مثال رستم با دلاوری‌ها و نبرد‌هایش،یا وایکینگ‌های دلاور و جسور سوئدی.کشور لهستان هم برای خود اسطوره‌ای متفاوت دارد،جادوگری که عمری کمتر از سه دهه را داراست.«ویچر» (The Witcher) برای لهستانی‌ها امروزه تبدیل به برندی شده که با آن فرهنگ و هنر کشورش را به سایر نقاط جهان معرفی می‌کند و توانسته با عمر نه چندان زیادش شهرتی جهانی را برای این کشور به ارمغان بیاورد.نخستین بار در سال 2007 «گرالت» پای خود را به بازی های ویدئویی باز کرد.او جادوگری بود قدرتمند با عقیده‌های خاص خودش که اکنون با سه گانه ویچر او را می‌شناسیم،بر خلاف سایر هم قطاران این بازی از داستان یا کتابی ساخته نشده بلکه سازنده ای قدرتمند به نام «سی دی پراژکت رد» توانسته این محبوبیت را کسب کند.شاید کمتر کسی در زمان انتشار نسخه اول چنین آینده خوب و درخشانی را برای ویچر پیش بینی می‌کرد اما این بازی چنان جایگاهی برای خودش توانسته کسب کند که نسخه سومش در همان ماه نخست توانست فروشی چهار میلیون نسخه ای را تجربه کند.در ادامه به تجزیه و تحلیل این سه گانه خواهیم پرداخت، با GameAge همراه باشید.

شروع ماجرا

همان طور که در بالا اشاره کردیم داستان این بازی در ابتدا نه تنها در کتاب‌های قطور و چند جلدی منتشر نشده بلکه در قالب داستان‌های کوتاه در یکی از مجلات لهستانی با نام «فانتژیکا» منتشر می شد.انتشار این داستان‌های کوتاه دو سال ادامه داشت تا این که «آندری ساپاکوفسکی» نویسنده این مجموعه داستان های کوتاه،رمان خود را در سال 1994 به اسم «خون اِلف‌ها» چاپ کرد.قبل از این رمان هم،دو مجموعه داستان کوتاه به نام‌های «شمشیر سرنوشت» و «آخرین آرزو» در سال‌های 1993 و 1992 منتشر شده بود،ولی این خون اِلف‌ها بود که ویچر را به مجموعه‌ای عظیم تبدیل کرد.تا امروز دو داستان کوتاه و شش داستان بلند از ویچر منتشر شده،اگرچه شهرت تمامی این داستان‌ها به گرد پای سه گانه ویچر نمی‌رسد.نکته جالب توجه دیگر مجزا بودن داستان این سه گانه از هم است،اگرچه شباهت‌هایی در قسمت اول بازی با تعدادی از رمان‌ها دیده می شد،قسمت‌های بعدی این بازی داستانی جداگانه را به نمایش در آورند.

The-witcher-3-Geralt

ورود به صنعت بازی

سال های 94 و 95 روز به روز بر محبوبیت ویچر در لهستان اضافه می شد.کتاب‌های این مجموعه به سایر زبان ها نیز ترجمه شده بودند تا وظیفه نماد فرهنگی کشور لهستان رادر کشور‌های دیگر به خوبی ایفا کنند.سازنده لهستانی عنوان «متروپلیس» در سال 1996 بود که تصمیم گرفت عنوانی را با اسم ویچر تهیه کند.«آدرین اشمیلرز» از مدیران سابقاستدیوی «People Can Fly» که عنوان‌های مشهوری از این استدیو همانند «بولت استورم» و «ناپدید شدن کارتر» می‌شناسیم وظیفه ساخت ویچر را قبول کرد.این نسخه ازویچر از المان‌های نقش آفرینی کمی برخوردار بود در اصل اثری بود اکشن با چاشنی ماجراجویی که ساختش یک سال پس از آغازش به دلایل زیادی همچون مشکلات مالی و عدم حمایت ناشران بزرگ،متوقف شد.حدودا 10 سال بعد،استدیویی با نام «سی دی پراژکت رد» بود که با برداشتن گامی بلند ویچر را روانه بازار کرد.این استدیو تا آن زمان آنچنان که باید و شاید شناخته شده نبود ولی ریسک ساخت یک اثر نقش آفرینی را به جان خرید که در این راه موفق هم بود.ویچر 1 با فروشی یک میلیون نسخه ای و کسب نمره متوسط 81 سرآغازی بود برای ساخت نسخه دوم و همین موضوع شرایط رو هموارتر ساخته بود.ویچر نسخه به نسخه به راهش ادامه می داد و با عرضه قسمت سوم توانست به یکی از برترین سه گانه‌های تاریخ بازی‌های ویدئویی تبدیل شود.این بازی علاوه بر این که در بین مردمان کشور لهستان به عنوان بهترین بازی شناخته می شود در بین دولت مردان این کشور هم محبوبیت خاصی را دارد.آن ها همواره بر این نکته تاکید داشته اند که ویچر نشانگر بخشی از فرهنگ کشورشان است.خالی از لطف نیست بدانید در سال 2011، «دونالد تاسک» نخست وزیر وقت لهستان نسخه «کاکلتر‌ادیشن ویچر 2» را به عنوان یادگاری به رئیس جمهور آمریکا «باراک اوباما» اهدا کرد.10

یک فانتزی بی همتا

داستان این بازی در یک جهان فانتزی و خیالی رخ می دهد.جهانی الهام گرفته از افسانه های اروپایی که همانند هر دنیای فانتزی دیگر شامل مردم،گروه ها،نژادها،حکومت‌ها و فرمانروایان متفاتی است.در این جهان هفتاد و دو ملیتی مبارزانی قدرتمند به نام ویچر زندگی می‌کنند که از همان دوران کودکی زیر تمرینات سخت و طاغت فرسا،تبدیل به شکارچی هیولا شده اند و آن هویت انسانی سابقشان را از دست داده اند.تمریناتشان چنان سخت و دشوار است که هرکسی از این تمرینات جان سالم به در نخواد برد اما هرکس که با موفقیت بتواند این تمرینات را پشت سر بگذارد قدرتی بسیار را به دست می‌آورد که شبیه همان هیولاها می‌شود!ویچرها افرادی میانه رو هستند و معمولا در قبال کار‌هایی که انجام می دهند پول هنگفتی را هم دریافت می‌کنند.با توجه به شخصیت‌شان تا وقتی پای پول و منفعتی نباشد،طرف هیچ کس را نمی گیرند.مزدورانی فانتزی بر خلاف دیگر هم کیشانشان در دنیای سرگرمی،هر ماموریتی را قبول نمی‌کنند و در این راه از اصول و اخلاقیات مخصوص خود پیروی می‌کنند.در این میان ویچری هم وجود دارد قدرتمند تر از سایر ویچرها که توانسته ماموریت‌های زیادی را به سرانجام برساند،در جهانی که در هر گوشه اش حاکمی با خلق و خاص خود حکمرانی می کند.این بازی از بعضی جهات شبیه به «بازی ‌تاج‌‌و‌تخت» و «ارباب‌حلقه‌ها» است.گرالت تنها کسی است که در قسمت پایانی از نابودی جهان پیرامونش جلوگیری می کند.شهرتش نه به موهای سفیدش بلکه قدرت فروانش است،به شدت میانه روست بر خلاف سایر هم رزمانش اصولا طرف حق را می‌گیرد.کاراکتری قدرتمند با حوادثی که برایش رخ داده، او را تبدیل به مردی متفاوت در بین دوست‌داران بازی‌های کامپیوتری کرده.

 

the-characters-witcher

با مهم‌ترین شخصیت‌های‌‌ قسمت سوم ویچر آشنا شوید

Geralt

گرالت

جادوگر و جنگجویی قدرتمند و سریع،سرور و سالار تمام ویچرها و بی رغیب که پیش تر به آن اشاره شد.از پدری مبارز و مادری جادوگر (از ویچر ها نبود) زاده شد.مادرش او را در معبد ویچرها رها کرد،تا فرزندش به مبارزی قدرتمند و قابل تکیه تبدیل شود.گرالت از همان کودکی‌اش قدرتش را به رخ سایر هم قطارانش می‌کشید و به دلیل سماجت ها و نافرمانی‌های فراوان،توجه بیشتر بزرگان را به خود جلب کرد.او با تغییراتی که در خودش به واسطه ویچر شدنش پدید آمده بود،مبارزه و مقاومت می‌کرد همین موضوع باعث شده بود با آزمون‌هایی سخت تر روبرو شود.سفیدی مویش هم به دلیل سخت گیری بیش از حد اساتیدش بود که باعث از بین رفتن رنگ دانه‌های پوستش شد،این گونه بود که به مبارزی زال تبدیل شد و لقب «گرگ سفید» را به دست آورد.

Yennefer

ینفر

نخستین بار با او در رمان «آخرین آرزو» آشنا شدیم،از شخصیت های محوری سری داستان ویچر محسوب می‌شود.هرچند که سازندگان بازی در اقدامی عجیب او را از دو قسمت نخست حذف کرده بودند.ناگفته نماند که در دو قسمت اول گرالت بارها به ینفر اشاره می‌کند.«ویچر3:وایدنهالت» نخستین قسمتی بود که ینفر نه تنها در آن حضور پیدا کرد بلکه در نقش یکی از شخصیت‌های محوری داستان ظاهر شد.از دوستان قدیمی گرالت و همچنین جوان ترین عضو هیئت ساحره‌هاست.برعکس تصور همه او بیش از نود سال سن دارد!او و گرالت عقیده‌هایی کاملا متفاوت را دنبال کرده‌اند شاید به همین دلیل است که سال‌های سال است دور از هم زندگی می‌کنند.

Ciri

سیری

از دیگر شخصیت‌های اصلی قسمت سوم که سرنوشتش با سرنوشت گرالت گره خورده.حضانتش طی معامله‌ای به گرالت سپرده می شود.هرچند گرالت از ماهیت دخترک بی خبر بوده،او را ترک می‌کند و بعد از آن مادربزرگش از سیری مراقبت می کند.گرالت در عمل اعتقادی به سرنوشت ندارد ولی در طی یک ملاقات ناگهانی با سیری همه چیز تغییر می‌کند و مهر دخترک را به دل شخصیت اصلی داستان می‌اندازد گرالت پس از پیدا کردن سیری به او همچون دختر نداشته‌اش عشق می‌ورزد و پس از مرگ مادر و مادربزرگش،ینفر را مامور تربیت دختر خوانده‌اش می‌کند.

King-of-the-Wild-Hunt

وایدنهالت

رهبر گروهی خبیث است که پر است از ارواح سرگردان. سر سخت‌ترین دشمن گرالت در نسخه سوم. در یک کلام و خلاصه می‌گویند او ترسناک‌ترین دشمنی است که می‌توانید در نسخه سوم با او روبرو شوید.

مروری بر سه گانه ویچر

ویچر 1

The-witcher-1-cover

نخستین آشنایی ما با این ساحر حماسه ساز به سال 2007 بر می‌گردد،در آن سال ها عموم مردم با دنیای عظیم ویچر خیلی آشنا نبودند همین مسئله کافی بود تا سازندگان ویچر گذشته گرالت را در قالب فلش بک هایی به نمایش بگذارند.در ابتدای بازی گرالت به دلیل مبارزات سختی که داشته هیچ چیز را به یاد نمی‌آورد اما در وجود خود حس می‌کند که جنگجویی قدرتمند است.او دوست و دشمن‌های زیادی دارد و به جز خودش همه او را به یاد می‌آورند.تعدادی از ویچرها بدن نیمه جان او را پیدا کرده و به محل اقامت دیگر ویچر‌ها می‌برند،اما سر بزنگاه با به هوش آمدن گرالت،گروهی از راهزنان که به اسم «سالامندرا» مشهورند آن ها را غافل‌گیر می‌کنند.

در زیر تعدادی از عکس‌های این بازی را می‌توانید مشاهده نمایید:
نکته: به منظور بزرگنمایی تصاویر بر روی آن کلیک نمایید

The-witcher-1-wall1 The-witcher-1-wall2 The-witcher-1-wall3 The-witcher-1-wall4

ویچر 2

The-witcher-2-cover

با وجود این که بین قسمت‌های دوم و سوم روابط نزدیکی برقرار‌ است،سازندگان بازی سعی داشته‌اند در قسمت اول بازی گیمرها را هرچه بیشتر با شخصیت‌ها و جهان ویچر آشنا کنند.اما در نسخه دوم ویچر دیگر از این خبر‌ها نیست و ما با داستانی جدید و متفاوت روبرو هستیم.در حقیقت اگر از شروع بازی صرف نظر کنیم،در ادامه با سه سناریوی جداگانه روبرو می شویم که انتخاب هرکدام،مسیری متفاوت را پیش روی گیمر خواهد گذاشت. بعد از مرگ پادشاه «فلتست»، نیروهای امنیتی گرالت را که برای مدت کوتاهی محافظ پادشاه بود دستگیر می‌کنند، زیرا بر این باورند که این پیر صدساله، فلتست را به قتل رسانده. پس از بازجویی‌ها و شکنجه‌های بسیار گرالت بی‌گناه شناخته می‌شود؛هرچند موظف می‌شود تا قاتل پادشاه را به سزای اعمالش برساند. با پیش روی در بازی گرالت به این موضوع پی می‌برد که قاتل پادشاه خود ویچر قدرتمند دیگری است.

در زیر تعدادی از عکس‌های این بازی را می‌توانید مشاهده نمایید:
نکته: به منظور بزرگنمایی تصاویر بر روی آن کلیک نمایید

The-witcher-2-wall1 The-witcher-2-wall2 The-witcher-2-wall3 The-witcher-2-wall4

ویچر 3

The-witcher-3-cover

داستان این بازی دقیقا پس از پایان قسمت دوم شروع می‌شود، در حالی که جهان در هرج و مرج است. امپراتوری «نیلف گارد» (همیشه به آشوب طلبی شهرت داشته‌اند) یک بار دیگر به مقر پادشاهان شمالی حمله کرده و آنجا را با خاک یکسان می‌کنند. در این بین، گرالت متوجه می‌شود که هرچه زودتر باید دختر خوانده‌اش «سیری» را پیدا کرده و با او همراه شود، بخاطر این که وحشتناک‌ترین ارتش جهان ویچر یعنی «وایلد هانت»، دنبال فرمانروایی بر جهان بازی هستند. با این حال گرالت از محل سکونت سیری هم خبری ندارد و نمی‌داند با دوست دوران کودکی خود یعنی «ینفر» چگونه ارتباط برقرار کند. در این نسخه ویچر کهنه کار و سالخورده راهی سفری می شود که ممکن است آرامش را به جهان برگرداند یا آن را برای همیشه نابود سازد.

در زیر تعدادی از عکس‌های این بازی را می‌توانید مشاهده نمایید:
نکته: به منظور بزرگنمایی تصاویر بر روی آن کلیک نمایید

The-witcher-3-wall1 The-witcher-3-wall2 The-witcher-3-wall3 The-witcher-3-wall4

درباره نویسنده
علی کاروان مرندی
متن دیدگاه‌ها
شما هم نظری ارسال کنید

    نظر خود را بنویسید.