در حال خواندن
پایان افسانه مار زخمی | گذری بر مجموعه‌ی متال‌گیر – بخش اول

پایان افسانه مار زخمی | گذری بر مجموعه‌ی متال‌گیر - بخش اول

سیر تا پیاز مجموعه‌ی متال‌گیر

در دنیای بازی‌های ویدئویی، متال‌گیر «Metal Gear» را بخاطر جزئیات فراوان و جهان عظیمش می‌توان ادبی‌ترین بازی ساخته شده صنعت گیم تا به امروز دانست. مانند عناوینی همچون «ارباب حلقه‌ها» و «جنگ ستارگان» که هر دو در ادبیات، سینما و همچنین بازی‌های رایانه‌ای دارای سابقه‌ی درخشانی هستند. شاید نخستین هشدار جدی برای دیگر بازی‌های رایانه‌ای و همچنین صنعت سینما عرضه متال‌گیر برای کنسول پلی استیشن سونی بود، زیرا نخستین بازی بود که جلوه‌های سینمایی را در ساختار یک بازی گنجانده بود و در این مسیر موفق هم ظاهر شد و منجر به شکل گیری جایگاهی جدید در این صنعت شد. ارزش‌های این بازی تنها در داستانش خلاصه نمی‌شود و مجموعه‌ای از نکات مثبت را در اختیار دارد که شاید در جای دیگر فرصت تجربه‌ی آن را نداشته باشید. ما نیز در نخستین مطلب از سری مطالب نقد و بررسی به سراغ متال‌گیر رفتیم. با انتشار نسخه پنجم این بازی (شاید هم آخرین نسخه این سری) یعنی متال‌گیر سالید 5 که (The Phantom Pain) نام دارد، سیر تا پیاز این مجموعه را برایتان شرح می‌دهیم با GameAge همراه باشید.

Metal Gear 1987

Metal-Gear-1987-cover

متال‌گیر برای نخستین بار درسال 1987 میلادی، توسط شرکت کونامی برای کنسول ام‌اس‌ایکس (MSX) منتشر شد.این نسخه با تمام سادگی هایش به خاطر خلاقیت کوجیما و قرار دادن آیتم های مخفی در ساختار گیم پلی به یک بازی محبوب تبدیل شد.در پایین شماری از عکس های این بازی را می توانید مشاهده نمایید:

نکته: به منظور بزرگنمایی تصاویر بر روی آن کلیک نمایید

Metal-Gear-1987-1 Metal-Gear-1987-2 Metal-Gear-1987-3

در ذهنتان صنعت بازی سه دهه قبل را تصور کنید! سال‌هایی که بیشتر بازی‌های ویدئویی تنها در چند ژانر تکراری عرضه می‌شد، این «کونامی» بود که با منتشر کردن متال‌گیر به این رویه خاتمه داد. بازی‌ای که تا آن روز شباهتی به دیگر بازی‌های زمان خودش نداشت. متال‌گیر با قرار دادن قابلیت‌های مخفی در گیم پلی خود سبب ظهور ژانر جدیدی در دنیای بازی‌ها شد که امروزه این ژانر را «مخفی‌کاری» می‌نامند. در سایر بازی‌های آن زمان همواره شخصیت اصلی بازی قوی‌تر از دشمنان بود و همین موضوع نیاز حضور المانی همچون مخفی‌کاری را به وجود نیاورده بود. مخفی‌کاری را به وجود نیاورده بود، بر خلاف متال‌گیر شرایطی را به وجود آورده بود که گیمر مجبور بود در بسیاری از موقعیت‌ها دشمن را بدون درگیری مستقیم از میان بردارد. ژانری که امروزه هم طرفداران پر و پا قرص خودش را دارد و بسیاری از بازی‌های مهم همچون  «Splinter Cell» و «Tenchu» با الهام‌گیری از آن متولد شده‌اند.

محبوب دوست‌داران سینما:

با ظهور پلی استیشن، بازی «تنچو» بود که سبک مورد اشاره را وارد دنیای سه‌بعدی کرد. در مقابل هیدئو کوجیما (خالق سری متال‌گیر) تنها به وارد کردن این قابلیت‌های قدیمی به دنیای سه بعدی قانع نشد و تمام تمرکزش رو خرج داستان بازی و جلوه‌های سینمایی اون کرد. در طی این سال‌ها بسیاری از کارگردان های شناخته شده هالیوودی مثل «گیلرمو دل‌تورو» و «نیکولاس رِفِن» با منتشر شدن هرکدام از قسمت‌های متال‌گیر، به تحسین این بازی پرداخته و حتی از ویدئوهای تبلیغاتی این بازی تعریف کردند. دل‌تورو دو سال قبل، بعد از نمایش تریلر متال‌گیر در نمایشگاه لس‌آنجلس، تصریح کرد که کوجیما و متال‌گیر سال هاست روی فیلم های او تاثیر گذاشته‌اند و با هر عنوان جدیدشان، دریچه‌ای را به نوع تازه‌ای از هنر باز می‌کنند. «پارک جان‌ووک» کارگردان «Old Boy» نیز به این نکته اشاره کرده که آرزویش است فیلمی را به کارگردانی کوجیما تماشا کند. باید اشاره کنیم که هر کدام از متال‌گیرها هم در نوع خود فیلمی به تمام معنا هستند، فیلم‌هایی از جنس آینده. نیکولاس رفن هم کارگردان فیلم «بران» نیز احساسات خود را راجع به مجموعه‌ی متال‌گیر در یک جمله به این صورت بیان کرده: «گویی روح داستایفسکی، کوبریک و کارواجیو برای ساخت هر بازی، وارد بدن کوجیما می‌شوند.»

MGS-1987-2015

سیر صعودی متال گیر از آغاز تا به امروز

بهترین در بهترین ها:

متال‌گیر از نسخه اولش تا به امروز عملکردی فوق العاده رو دنبال کرده، فروش بیش از چهل میلیون نسخه‌ای از این مجموعه با وجود اختلاف چند ساله بین هر نسخه از بازی گواه این موضوع است. متال‌گیر از معدود عنوان‌هایی است که توانسته در تمام قسمت‌های اصلی متوسط امتیاز بالای 90 را از منتقدین کسب کند. قسمت دوم این مجموعه که امتیاز 96 را توانست کسب کند هنوز جزو پنج بازی برتر تاریخ است. قسمت پنجم این مجموعه سعی دارد به یک سوال بزرگ که در ذهن مخاطبان به وجود آمده جواب دهد که چه شد که یک میهن پرست واقعی، تبدیل به بزرگترین دشمن جهان شد.

بازی مـارهـا

با مهم‌ترین شخصیت‌های دنیای متال‌گیر آشنا شوید

Solid-Snake

سالید اسنیک (Solid Snake)

لقب‌ها: Old Snake

سال تولد: 1972

لقب بدشانس‌ترین شخصیت این مجموعه را به او می‌توان داد. از ضعیف‌ترین کلون‌های بیگ‌باس، که پس از حضورش در سازمان فاکس‌هاند، راهی ماموریتی می‌شود که هدف اصلی‌اش نابودسازی ارتش بیگ‌باس است. تا قبل از عرضه‌ی قسمت‌های اخیر بازی به عنوان قهرمان اصلی شناخته می‌شد، ولی به سبب شکل‌گیری نوع بدنش (کلون) به سرعت پیر شد به طوری که پرونده‌ی خود را بعد از قسمت چهارم بسته دید. در حالی که بیشتر بازیکنان این مجموعه شخصیت‌هایی مثل آسلات و لیکوئید را به عنوان افراد جنگ طلب بازی می‌شناختند، مشخص شد که اسنیک در طول این مدت بی‌خبر از نقشه‌های شوم بیگ‌باس بوده و تنها مانند مهره‌ای به سمت و سویی هدایت شده تا نقطه‌ی پایانی برای میهن‌پرستان باشد. سالید اسنیک را در مجموع می توان نسلی جدید از شخصیت پردازی در بازی‌های ویدئویی دانست.

Big-Boss

بیگ‌باس (Big Boss)

لقب‌ها: Naked Snake-Vic Boss-Venom Snake-Punished Snake

سال تولد:1935

«رئیس بزرگ» میهن‌پرستی که در زمان کوتاهی به تهدیدی برای جهانیان تبدیل شد. کسی که تبدیل به بازیچه‌ای شد برای دولت مردان زمانش و ناگزیر از کشتن کسی شد که هم معلمش بود، هم مادرش. شاید تنها در متال‌گیر بتوان شخصیتی همانند «بیگ‌باس» را پیدا کرد. او همواره خواستار صلح جهانی بود ناخواسته درگیر جنگی شد که در سوی دیگر رؤسای خود او قرار داشتند. تنها کسی بود که رئیس بزرگ به او ایمان داشت و معتقد بود باس باید تا آخرین نفس در مسیری که گام برداشته، باید راهش را ادامه بدهد، راه تبدیل شدن به یک «میهن‌پرست»؛ واژه‌ای که امروزه در دنیای متال‌گیر معنایی ندارد و تنها دشمنان ملت هستند که از آن به عنوان ابزاری برای خود بهره می‌گیرند. این مسیر او را از همکاران سابقش همانند «میجر زیرو» جدا می‌کرد. رئیس بزرگ حتی از لقب خود متنفر است، لقبی که او را یاد بزرگ‌ترین اشتباه زندگی‌اش می‌اندازد. اشتباهی که دولت مردان خود را بی گناه جلوه دادند و سعی داشتند تمامی تقصیرات را گردن کسی بیندازند که یک میهن‌پرست واقعی بود و حقیقتا به این واژه زندگی دوباره بخشیده بود. باس کسی بود که اسنیک را بزرگ کرد در نهایت هم توسط خود او از پا در آمد تا کشورش سربلند شود.

Kazuhira-Miller

مک دانلد میلر (Mc Donell Benedict Miller)

لقب‌ها: Benedict Miller-Kaz-Master Miller

سال تولد:1946

در زمان فرماندهی «روی‌کمپل»، عضو «فاکس‌هاند» بود. سال 1974 برای دیدار با بیگ‌باس راهی کلمبیا شد، بعد از این دیدار بود که تصمیم به همکاری با بیگ‌باس گرفت. در اصل مسئولیت پشتیبانی پایگاه مادر را به عهده گرفت. او به جز اینکه خودش وارد جناح بیگ‌باس شد افراد دیگری را هم به بیگ‌باس معرفی کرد. وظیفه‌ی پشتیبانی و ساختاری ارتش بدون مرز بر عهده‌ی میلر است. بعد از اتفاقاتی که در نسخه چهارم بازی رخ داد از بیگ‌باس جدا شد. زمانی که در فاکس‌هاند مشغول انجام وظیفه بود، دانسته‌هایش را به سالید اسنیک جوان انتقال داد تا از او سربازی قدرت‌مند بسازد، در این مورد هم موفق بود و یکی از بهترین نیروهای فاکس‌هاند تحت نظر او تربیت شد.

Liquid-Snake

لیکوئید اسنیک (Liquid Snake)

لقب‌ها: White Mamba-Master Miller

سال تولد:1972

همیشه شخصیت‌های منفی هستند که با ایفای نقششان باعث بهتر دیده شدن شخصیت‌های مثبت داستان می‌شوند. «لیکوئید» قطعا از تاثیرگذارترین شخصیت‌های منفی است که تا به امروز خلق شده. شخصیتی که همواره نقش فراوانی در رشد شخصیتی سالید اسنیک را ایفا کرده. کاراکتری قدرت‌مند با ذاتی خراب که باعث می‌شود مخاطب هرچه بیشتر با شخصیت اصلی داستان هم‌ذات پنداری کند و همواره از شخصیت منفی متنفر شود. البته عکس این موضوع هم در رابطه با او صدق می‌کند،یعنی ممکن است به خاطر شخصیت منفی‌اش به او علاقه‌مند شوید. همانند شخصیت «جوکر» در «بتمن – شوالیه‌ی تاریکی» در این فیلم با بازی هنرمندانه و به یاد ماندنی «هیث لجر». هر چند تمامی این ویژگی‌هایی که ذکر کردیم در مورد شخصیت «آسلات» بیشتر صدق می‌کند، اما نمی‌شود بی‌تفاوت از لیکوئید هم گذشت و نادیده‌اش گرفت. خلاصه و مفید بخواهیم بگوییم از کلون‌های منفی متال‌گیر محسوب می‌شود که به مقابله با سالید اسنیک به پا می خیزد.

Revalver-Ocelat

ریوالور آسلات (Revalver Ocelat)

لقب‌ها:Adam-Shalashaska -Liquid Ocelot

سال تولد:1944

از دیگر شخصیت‌های مهم متال‌گیر که برای اولین بار در متال‌گیر سالید با او آشنا شدیم و در ادامه با عرضه‌ی نسخه‌های دوم و سوم، بخش‌های نو و جدیدی از گذشته او به نمایش در آمد. از آن دست سربازهایی بود که تنها به پول و مقام فکر می‌کرد، ولی پس از آشنایی با بیگ‌باس، به مرور زمان ایدئولوژی جدیدی در ذهنش به وجود آمد. در کنار زیرو، بیگ‌باس و ایوا از اعضای اصلی میهن‌پرستان بود. با همه این تفاسیر پس از به وجود آمدن اختلاف بین زیرو و بیگ‌باس که منجر به جدایی‌شان از هم شد آسلات همانند آهن ربا به سمت بیگ‌باس جذب شد. از سوی دیگر، زیرو نیز سعی داشت با دست آوردن قدرت به مقابله با بیگ‌باس بپردازد که تلاش داشت به خواسته‌ی باس (دنیایی یکپارچه و بدون جنگ) را تحقق بخشد. با توجه به شناخت آسلات از بیگ‌باس، و همچنین وقایع «Ground Zeroes»، این شخصیت فرماندهی نیروهای باقی مانده ارتش بدون مرز را بر عهده می‌گیرد و سگ‌های الماسی (Diamond Dogs) را شکل می‌دهد. پس از خارج شدن بیگ‌باس از کما که 9 سال طول کشید، آسلات همراه او شد. در پایان نسخه چهارم، مشخص شد که تمام فعالیت‌های آسلات (در کنار لیکوئید)، برای تحقق بخشیدن به رویای باس و بیگ‌باس بوده و در این راه هم از خودگذشتگی های فراوانی نشان داده.

پایان بخش اول

درباره نویسنده
علی کاروان مرندی
متن دیدگاه‌ها
شما هم نظری ارسال کنید

    نظر خود را بنویسید.