در حال خواندن
خرید و فروش پادشاهان | نگاهی به نقل و انتقالات بزرگ صنعت بازی

 

Buy-and-Sell-King

خرید و فروش‌های بزرگ صنعت بازی طی سال‌های اخیر

در سال‌های اخیر صنعت بازی آن چنان پیشرفت رو به رشدی داشته است که هیچ یک از شرکت‌های مطرح در این حوزه،فرصت کافی برای شروع کردن کسب و کارهای کوچک را ندارند.همین موضوع باعث شده تا شرکت‌های بزرگ به خصوص ناشران بازی،در بازه‌های زمانی مختلف و با توجه به نیازشان شرکت‌های کوچک تر را که در زمینه یا زمینه‌های خاصی قدرتمند هستند بخرند.نمونه این کار را در ابعاد بزرگ تر نیز شاهد هستیم،شرکت گوگل چند سالی قصد دارد تا یک شبکه اجتماعی قدرتمند را راه اندازی کند که تا کنون موفق به انجام این کار نشده.ما نیز به بهانه خرید شرکت معروف «کینگ» (سازنده معروف بازی کندی کراش) توسط یکی از غول های صنعت بازی یعنی «اکتیویژن» تصمیم گرفتیم تا به بررسی خرید و فروش‌های بزرگ صنعت بازی که در سال‌های اخیر رخ داده بپردازیم.در ادامه با GameAge همراه باشید.

زینگا «Zynga»: خرید نچروال موشن (Natural Motion Games)

csr-racing

اگر طرفدار بازی‌های آنلاین باشید حتما اسم «زینگا» را شنیده اید،در حال حاضر این شرکت به عنوان یکی از قدرتمندترین ناشران بازی‌های آنلاین شناخته می شود.گیمرهایی که اهل کنسول‌های بازی نیستند شاید با فعالیت این شرکت آشنا نباشند،جالب است بدانید در حال حاضر زینگا عملکرد بسیار خوبی را در شبکه‌های اجتماعی دارد.تعداد زیادی از بازی‌های مطرح شبکه های اجتماعی (که مخاطبان خاص خودش را دارد) توسط زینگا ساخته شده اند.در ژانویه 2014 «نچروال موشن» را با قیمت 527 میلیون دلار خرید.نچروال موشن سازنده مجموعه «CSR Racing» بود که چندان عملکرد موفقی در زمینه تولید بازی‌های ویدئویی ندارد،قدرت خود را در زمینه‌های انیمیشن و موتورهای فیزیکی بازی‌ها به نمایش گذاشته.این شرکت در حال حاضر دو موتو گرافیکی «یوفوریا» و «اندورفین» را در اختیار دارد که به ترتیب برای تولید بازی‌های ویدئویی و انیمیشن مورد استفاده قرار می‌گیرند.از مهم‌ترین بازی‌های که تا کنون برای بهبود انیمیشن‌های بازی از یوفوریا استفاده کرده،می‌توان به قسمت سوم «مکس پین» اشاره کرد.هرچند موتور اصلی این بازی «Rage» است،اما برای بهبود گرافیک انیمیشن‌های درون بازی از یوفوریا کمک گرفته.

الکترونیک‌ آرتز «Electronic Arts»: خرید بایووِر (Bio Ware)

Dragon-Age-Inquisition

بعد از به اتمام رسیدن همکاری مدیران گذشته‌ی «الکترونیک آرتز» و خروجشان از این شرکت،جمعی از آنان هولدینگی با نام «وی جی» را به ثبت رساندند که مالک دو استودیو بازی سازی «بایووِر» و «پندمیک» شناخته می شود.با توجه به اطلاعات منتشر شده تعداد کارکنان این دو شرکت جمعا 800 نفر بوده.پس از معروف شدن استودیو ih با ساخت بازی‌های محبوب در ژانر نقش آفرینی،الکترونیک آرتز فرصت را غنیمت شمرد و به سراغشان رفت با پیشنهاد 860 میلیون دلاری اش،تمام هولدینگ وی جی و دارایی‌هایش را خرید.انتقال این دو شرکت به الکترونیک آرتز به عنوان بزرگ ترین خرید تاریخ ناشران آمریکایی شناخته می‌شود.بعد از چند سال پندمیک محصولاتش افت کیفیتی فراوانی پیدا کرد که منجر به تعطیلی این استودیو شد.اما بایوور کماکان می‌تازد و شعبه‌های دیگری را نیز تاسیس کرده و امروزه به یکی از بزرگ ترین استودیو‌های الکترونیک آرتز تبدیل شده عناوینی همچون «Dragon Age» و «Mass Effect» از ساخته‌های همین استودیو است که طرفداران بسیاری هم دارد.

الکترونیک آرتز «Electronic Arts»: خرید پاپ‌کپ (PopCap)

Garden-Warfare

پیش از این گفتیم که الکترونیک آرتز در سال 2007 با خرید هولدینگ وی‌جی پول زیادی رو خرج کرد،اما با وجود هزینه‌ی 3/1 دهم میلیارد دلاری برای خرید «پاپ‌کپ»،چطور بایوور همچنان رکورد دار است؟نکته این قضیه اینجاست که در خرید پاپ کپ ناشر آمریکایی عملا 650 میلیون دلار هزینه‌ی نقدی انجام داده؛صد میلیون دلار هم به شکل انتقال سهام هزینه شده و مابقی هزینه‌ی خرید را باید طی سال‌های بعد بپردازد که مجموعا به رقم 3/1 دهم میلیارد دلار می‌رسد.بازی «گیاه‌ها علیه زامبی‌ها»،به عنوان مشهور‌ترین ساخته‌ی پاپ کپ شناخته می‌شود.با این حال این استودیو عناوین دیگری مثل «Zuma» و «Bejeweled»  را نیز در اختیار دارد که در اینترنت یا تلفن‌های همراه نیز طرفداران زیادی دارد.جدید‌ترین ساخته این زیر مجموعه‌ی الکترونیک آرتز، «Garden Warfare 2» است که در فوریه سال 2016 منتشر خواهد شد که سبکی اکشن/شوتر به صورت آنلاین دارد (ساختار همیشگی گیاهان علیه زامبی‌ها).

فیسبوک «Facebook»: خرید اوکولوس

rage-wallpaper

چند سال پیش بود که برای اولین بار نسخه اولیه «اوکولوس» به نمایش درآمد،دستگاهی برای افزودن واقعیت مجازی به صنعت بازی.با پیشرفت پروژه شخصیت مهمی مثل «جان‌مک» (سازنده موتور گرافیکی «idtech»)،که سال ها روی عنوان‌های مطرحی مثل «DOOM»،«Rage» و «Wolfenstein» کار کرده بود،به این شرکت اضافه شد تا در بحث‌های فنی جهت پیشرفت هرچه بیشتر اوکولوس سهیم باشد.زاکربرگ (بنیانگذار فیسبوک) نیز متوجه اهمیت واقعیت مجازی شده بود و کل دارایی اوکولوس را با قیمت 2 میلیارد دلار خرید.هرچند شاید این قضیه کمی عجیب باشد که فیسبوک کجا و صنعت بازی‌های ویدئویی کجا،اما زاکربرگ سعی دارد واقعیت مجازی را به شکلی متفاوت تر وارد دنیای اپلیکیشن ها بکند و آن را به صرفا به بازی محدود نکند.در حال حاضر اوکولوس هم‌چنان با همان هدف اولیه خود می تازد،اما شرکت‌های مطرح دیگر نیز مثل سونی،ولو و مایکروسافت نیز بیکار نبوده و تهدید جدی برای آن به شمار می‌روند.سونی در نمایشگاه بازی پاریس،عملا محصولات آینده شرکتش را برای «پلی استیشن وی‌آر» معرفی کرد که نشان داد برنامه‌ای جدی برای عینک واقعیت مجازی‌اش ندارد.

پانوشت: در بخشی از مقاله بالا به بازی DOOM اشاره کردیم، پیشتر از این مطلبی درباره بازی DOOM در وب‌سایت GameAge منتشر کرده بودیم،جهت خواندن این مطلب اینـجا کلیک کنید.

مایکروسافت «Microsoft»: خرید مویانگ (Mojang)

minecraft

سال گذشته بود که مایکروسافت شرکت «مویانگ» (سازنده بازی ماین کرفت) را با قیمتی حدود 5/2 میلیارد دلار خرید.شاید صرف این هزینه برای یک استودیویی که فقط یک بازی را در کارنامه خود دارد عجیب باشد؛اما باید توجه داشت در دنیای امروز یک بازی همانند ماین کرفت اهمیت فراوانی دارد،و این شرکت با داشتن امتیاز مایکروسافت می‌تواند در دراز مدت با عرضه‌ی بازی‌های مختلف حجم زیادی از سرمایه‌های موجود در صنعت بازی را به سوی خود منتقل کند.مایکروسافت نیز از اهمیت ماین کرفت با خبر بوده و حتی آن را انحصاری کنسول خانگی خود نکرده،بخش سرگرمی مایکروسافت با در اختیار داشتن ماین کرفت تصمیم گرفته قدرتمند‌تر و با نفوذ در میان گیمر‌ها جهت افزایش محبوبیت ایکس باکس استفاده کند.

 

اکتیویژن «Activision»: خرید پادشاه (King)

Candy-Crush

از ارزان ترین انتقالات صنعت بازی‌های ویدئویی شروع کردیم اکنون به گران‌ترین آن نیز اشاره خواهیم کرد که اخیرا اتفاق افتاده؛طی هفته‌های گذشته شرکت «کینگ» (سازنده بازی «کندی‌کراش») با مبلغی معادل 9/5 میلیاد دلار توسط «اکتیویژن» خریداری شد.خیلی‌ها اکتیویژن رو با سری مشهور «ندای وظیفه» (Call Of Duty) و جدیدا بازی «Destiny» که سود قابل توجهی از صنعت بازی‌های ویدئویی را نصیب خود کرده،اما اکتیویژن به این‌ها رضایت نداده و قصد دارد در دنیای بازی‌های موبایلی نیز گرد و خاکی به پا کند.در حال حاضر،بازی کندی کراش یکی از موفق ترین تجربه‌های صنعت بازی از لحاظ درآمد زدایی و محبوبیت به شمار می‌رود و اکتیویژن یقینا روی گزینه مناسبی دست گذاشته و قصد دارد با دست پُر وارد صنعت بازی‌های موبایلی شود که مدت‌هاست در این زمینه فعالیتی نداشته.مدیر عامل شرکت اکتیویژن یعنی «بابی کوتیک» بعد از رسانه‌ای شدن خبر خرید کینگ گفت:حالا دیگر این شرکت به عنوان مسئول در مقابل جمعیت نیم میلیاردی مخاطبان محصولات کینگ قرار گرفته و از این پس،سروی بهتری به آن‌ها خواهد داد.

درباره نویسنده
علی کاروان مرندی
متن دیدگاه‌ها
شما هم نظری ارسال کنید

    نظر خود را بنویسید.